חברת משלוחי אוכל

הסעדה, קייטרינג, הזמנות אוכל, מסעדנות – איך שלא תקראו לזה, מדובר בתחום עסקי לא קל, שבו התחרות בין החברות עזה במיוחד. ב-2018 התרחש אירוע יוצא דופן בעולם זה, לפחות בישראל, כאשר חברה מקומית מעולם עסקי זה, נרכשה על ידי חברה בינלאומית. יותר משמעותי מכך – העסקה יצאה לפועל, על בסיס סכום רכישה שמזכיר "אקזיט" של סטארטאפ קטן (למעשה, סדר הגודל של מכירת ICQ בעבר, למי שזוכר). כיצד זה קרה?

עסקת הענק

בשנת 2016, רכשה TA Associates‏ האמריקאית 80% מחברת תן ביס הישראלית (10 ביס.קו.איל / 10bis). אז, שוויה של תן ביס היה 80 מיליון ש"ח. בשנת 2018 הוא כבר זינק למעל לחצי מיליארד ש"ח (לפי דיווח אתר גלובס). בחודש יולי 2018 הודיעה חברת תן ביס על עסקת ענק מפתיעה – רכישתה בידי חברת Takeaway.com, בסכום של 157 מיליון דולר. החברה הישראלית הוותיקה, שנוסדה בשנת 2000, כבר הייתה בשלב זה מבוססת מאוד. המודל העסקי שלה הוכיח את עצמו בשטח בצורה יוצאת דופן והוא התבטא באלפי לקוחות. כך נמכרה תן ביס, במצב שבו היא רווחית מאוד ואטרקטיבית במיוחד לחברה הרוכשת.

במה מדובר?

מה עושה תן ביס? מדובר בשירות הזמנות ממסעדות, כאשר התשלום הוא באמצעות כרטיסים מגנטיים של תן ביס ("כרטיסי הסעדה"), אשר מקושרים לחברת האשראי של הלקוח. לחברה הסכמים עם מעסיקים שונים, במסגרתם מוגדר לכל עובד תקציב יומי או חודשי להזמנת אוכל דרכה. החברה מרוויחה באמצעות עמלות מהמסעדות איתן היא עובדת, עמלות שגובהן 7% עד 12% ממחיר הארוחה. מדובר בשוק גדול מאוד, עם אלפי חברות אשר משתמשות בשירותים אלה עבור עובדיהן ומספר קטן של ספקיות מתחרות דוגמת תן ביס. שירות זה פופולארי במיוחד בחברות גדולות, בהייטק ולגבי מסעדות – במסעדות שממוקמות באזורי הייטק ותעשייה. עבור חברות גדולות שהיה להם עד כה חדר אוכל, זו היא אופציה שמאפשרת לבטל אותו ולהוזיל את נושא הארוחות לעובדים. עבור העובדים, מדובר בהנחות במחיר האוכל. כמו כן, נחמד לצאת לארוחה במסעדה, במיוחד כאשר אתה יכול לבחור אותה ממבחר מסעדות שעובדות בשיטה זו. אגב, במקרה שבו העובד עובר את התקציב שנקבע על ידי המעסיק, הוא יכול פשוט להשלים זאת במזומן.

עוד על הרוכשת

Takeaway.com היא חברה הולנדית בולטת שמתמקדת בהזמנת מזון ממסעדות, כאשר היא פועלת כמתווכת בין המסעדות לבין הלקוחות הסופיים. תיווך זה, נעשה באמצעות האינטרנט ומשלוחים לבית הלקוח. תן ביס היא אחת מכמה חברות מקומיות ברחבי העולם (גרמניה, בולגריה, רומניה), שהיא רכשה בשנים האחרונות, תוך כדי התרחבות.

לסיכום

לא תמו ההפתעות בעולם העסקי ולמעשה, נראה שהן הדבר הקבוע, לרבות מכירתה של חברת משלוחי האוכל. חידושים יש לא רק בהייטק ושינויים דרמטיים, מתרחשים חדשות לבקרים, אבל לא רק בפריצת טכנולוגיות חדשות.