5 טיפים חשובים להקמת עמותה בישראל

הקמת עמותה איננה דבר של מה בכך. מעבר לבירוקרטיה, פעילות עמותה עשויה להיות מורכבת והשגת המטרות שהמייסדים הציבו לעצמם, לא תמיד פשוטה או קלה. חמשת הטיפים הבאים, יסייעו לעשות זאת ביעילות:

תכנית איכותית

כמו בהקמת סטארט אפ, גם בהקמת עמותה, יש להתחיל מתכנית מפורטת. את התכנית חיוני לבדוק היטב, מבחינת ההשלכות המעשיות שלה ובעיקר, השאלה הבסיסית של עד כמה הרעיונות השונים, יפים ככל שיהיו, יעבדו בשטח. זאת, במיוחד מאחר שיש לעתים מרחק בין האידיאלים היפים, לבין המציאות, שדורשת תקציבים, כח אדם וכדומה. בין השאר, כמו שעסק צריך להיות אטרקטיבי ללקוחותיו, כך גם הפניה לתורמים ולמתנדבים תצטרך להיות אטרקטיבית עבורם. למשל, הרעיונות של עמותת איילים, שמציעה לסטודנטים מלגת לימוד וסיוע במימון מגורים, תמורת תרומה שלהם לקהילה בדרכים שונות. לדוגמה, מתנדבי העמותה שיפצו מבנים עירוניים או מבנים של דיור ציבורי, שיקמו גינות ועשו לא מעט עבור הקהילה ברחבי הארץ. אכן, זהו פועלה של עמותת איילים, שבזכותו היא ידועה בקרב סטודנטים ומתנדבים רבים.

כמה אתם?

להקמת עמותה דרושים מבחינת החוק שני מייסדים. עם זאת, יש צורך לאחר מכן לרשום את העמותה גם במס הכנסה. שם מדובר על פתיחת תיק "מוסד ציבורי" והדבר מחייב שיהיו כבר בעמותה לכל הפחות שבעה חברים. משמע, רצוי להתחיל את הליך הקמת העמותה, אחרי שכבר הצטרפו אליכם עקרונית לפחות שבעה אנשים.

עמותה

לבחור שם בתשומת לב

שם העמותה עליו חשבתם, לא בהכרח יאושר על ידי רשם העמותות. מאילו סיבות הוא עשוי להידחות? ראשית, מובן שאסור לו להיות דומה מדי לשם של עמותה קיימת ובטח שלא זהה לו. טעות כזו, עשויים לעשות בתום לב. ישנם עוד כללים רבים בנידון. לדוגמא: אסור להשתמש בשם מטעה, אשר למשל מרמז על כיוון שהפוך למטרות העמותה, מורכב ממילים או הברות שלא מובנים או משתמש בתיאור מטעה כמו "אוניברסיטת" לגוף שאיננו אוניברסיטה מוכרת. אסור שם המורכב מראשי תיבות בלבד, שם שפוגע ברגשות הציבור, שם שמתייחס רק לאחת ממטרות העמותה ושם שמערב מילים ואותיות משפות שונות.

שיווק מתמשך

חשוב להיערך מראש וביסודיות, לנושא השיווק. הדבר נשמע אולי "עסקי" מדי עבור גוף שפועל לתועלת הציבור וממטרות אידיאליסטיות, אבל גם עמותה זקוקה לעתים קרובות לשיווק מקצועי, בדיוק כמו כל בית עסק. קחו בחשבון, שבישראל יש מספר גדול מאוד של עמותות וגופים התנדבותיים ופילנטרופיים. חלק ניכר מהם עשוי להיות באותה נישה שלכם וכפי שאנשים רגילים לפנות בנושאים רבים לכתובת אחת בלבד – למשל למנוע החיפוש של גוגל בלבד לשם חיפוש באינטרנט, כך יכול לקרות גם לכם. אז בכדי שלא "תלכו לאיבוד" בים הפעילויות הזה ושהמסר שלכם יגיע בבירור אל מי שהוא אמור להגיע, צריך שיווק.

להישאר מעודכן

כדאי להכיר את אזור רשם העמותות שבאתר רשות התאגידים, בכדי להתעמק בנהלים ובחדשות בתחום זה. כך תבטיחו, שאתם פועלים לפי המידע המדויק והעדכני ביותר.

לסיכום

ניתן לומר שעמותות משלבות שתי תכונות ישראליות יפות – רוח היזמות ורוח ההתנדבות, ואכן, כך פועלת עמותת איילים, לצד שלל עמותות נוספות בארץ. אם עושים זאת נכון, התוצאות לעתים נפלאות.

השארת תגובה