לנהל חברה זה באופן טבעי לא דבר פשוט, אלא משימה מורכבת וכזו שניגשים אליה כשאנו מבינים שזהו העיסוק המרכזי שאנו רוצים לעסוק בו. זה כולל ניהול שוטף, תפעול של עובדים, עבודה מול שותפים וספקים – הרשימה רק הולכת ומתארכת. לצד כל אלו ניהול של חברה כולל גם לא מעט חלקים טכניים כאלו ואחרים שצריך להכיר ולדאוג לטפל בהם בזמן. אחד מהדברים הללו הוא תשלום של אגרה שנתית לרשם החברות, ובאופן משונה למדי נראה כי זה משהו שדי מבלבל קברניטים של חברות שונות. אם כך אנו רוצים להסביר כעת על הדבר הזה, מי צריך לשלם, מתי וכמה – כך שבפעם הבאה שמגיע מועד התשלום בחברה שלכם לא תישארו מבולבלים. אז קדימה, בואו נתחיל.

מהי האגרה ומדוע יש לשלם אותה?

אז קודם כל בואו ננסה להבין מהי האגרה השנתית לרשם החברות ונתחיל דווקא באגרת הרישום הראשונית שהיא יקרה יותר מהאגרה השנתית. מדוע בכלל יש לשלם את הסכום הזה? ובכן, רשם החברות זהו למעשה גוף ממשלתי האחראי על כל מה שקשור בהתנהלות חברות. כמובן שכל הדברים הללו מצריכים ניהול מערך טכנולוגי ואנושי לא קטן ואלו הם דברים שעולים כסף. זוהי בדיוק המטרה של אגרת הרישום והאגרה השנתית ולכן צריך לשלם אותה. מעבר לכך יש להבין כי האגרות הללו מהוות חסם מסוים ומבטיחות שמי שפותח חברה הוא מישהו רציני ולא כל אחד עושה זאת ללא מחשבה מקדימה ותכנון ראוי. מידע נוסף ומפורט בנושא שיעזור לכם להבין במה מדובר תוכלו למצוא בקישור.

מהי העלות?

נכון לשנת 2022 סכום הרישום הראשוני של חברה בעת הפתיחה שלה עומד על 2167 שקלים. מחיר האגרה השנתית עומד על סכום 1511 שקלים. שימו לי כי במטרה לעודד את החברות השונות בישראל לשלם בזמן, מי שיבחר לשלם עד תאריך ה-31.3 ישלם סכום מופחת של 1137 שקלים.

 

 

מה קורה אם לא משלמים בזמן וצוברים חוב?

חברה שצוברת חובות של תשלום האגרה תסומן אצל רשם החברות כ״חברה מפרה״. ההגדרה הזו תופיע בנסח החברה, מסמך פתוח לציבור כך שכל אחד יכול לראות את הסטטוס הזה והמשמעות היא כמובן פגיעה משמעותית במוניטין. מעבר לכך בעלי המניות של חברה מפרה לא יוכלו לפתוח חברה חדשה עד להסדרת החוב. שימו לב כי הסטטוס הזה יוסר באופן אוטומטי ומיידי ברגע שהחוב יוסדר.

האם ניתן לקבל פטור מחובות אגרה?

ניתן לקבל פטור מתשלום האגרה במידה ומדובר על חברה שנחשבת ״לא פעילה״. כלומר, מהרגע שבו חברה סגרה את התיקים שלה במס הכנסה ולמעשה הפסיקה את הפעילות שלה היא לא חייבת בתשלום אגרה שנתית. את הפטור ניתן לדרוש באמצעות הגשת בקשה לרשם החברות שנקראת ״בקשה למתן פטור מתשלום חוב אגרה שנתית״. שימו לב כי הפטור ניתן רטרואקטיבית החל מהיום בו חברה הפסיקה את פעילותה.

האם יש צורך בייעוץ וסיוע משפטי?

על פניו אפשר לראות כי מדובר על פעולה פשוטה וכיום ניתן לשלם את האגרה אונליין בקלות רבה מתמיד. עם זאת הרבה פעמים תשלום האגרה הוא חלק אחד בלבד מתוך מספר פעולות שיש לבצע ולפעמים אכן יש צורך בסיוע וליווי משפטי בעניין הזה. כמובן שככל שמדובר על חברה גדולה ומורכבת שהמנהלים אותה בפועל עסוקים, בהחלט שווה לשקול את האפשרות של הסתייעות באנשי מקצוע שיעזרו.

זכרו – תשלום האגרה הוא חובה ורצוי שלא להגיע לסטטוס של ״חברה מפרה״.